משפרים את התחבורה בנגב המערבי

משפרים את התחבורה בנגב המערבי

כנס מיוחד במינו התקיים השבוע באשכול הנגב המערבי עם נציגי הרשויות השותפות לאשכול וגורמי מקצוע. מטרת הכנס הייתה להעלות רעיונות לאתגר הניידות והקישוריות באשכול הנגב המערבי, כאשר אחד מאירועי השיא בתהליך, מתוכנן על-פי מתודולוגיה סדורה בשותפות עם קרן בלומברג ומשרד הפנים ובהנחיה של צוות "הזירה" ומרכז פרס לחדשנות.

צוות החדשנות של אשכול נגב מערבי הוקם כדי לסייע לרשויות האשכול להתמודד עם אתגרים מתחומים שונים, תוך הצעת פתרונות לשיפור איכות חייהם של התושבים.

הצוות מורכב ממנהל הצוות אדי עזרן ומנציגים מתוך עובדי רשויות האשכול המקדישים בנוסף לעבודתם ברשות, יום בשבוע לצוות החדשנות.

הצוות עובד תחת ליווי ותפיסה סדורה כחלק מרשת בינלאומית של צוותי חדשנות עירוניים במסגרת מיזם "הזירה", וזאת במטרה ליזום פתרונות לאתגרים משמעותיים, באמצעות כלים ומתודולוגיה מעולם החשיבה העיצובית.
הדרך למציאת פתרונות עוברת דרך זיהוי והגדרת הבעיה של התושב על ידי איסוף נתונים, מחקר וראיונות מומחים, סקרים וראיונות שטח, פיתוח פתרונות והטמעת הפתרון בשטח בעזרת הרשויות והאשכול. כנס הרעיונאות מסמן את המעבר משלב המחקר, עיבוד הנתונים לגיבוש הפתרונות והטמעתם. 

בכנס השתתפו כ-70  נציגי ציבור, מנכ"לים של חברות תחבורה ובעלי תפקידים במשרדי ממשלה, יזמים, אנשי אקדמיה ותושבים. בראשית הכנס הוצגה עבודת המחקר וההמלצות של צוות החדשנות למיקוד בפתרונות שיהווה תכנית אזורית לשיפור ההתניידות ברחבי האשכול המונה 11 רשויות: שדרות, נתיבות, אופקים, רהט, לקיה, מועצות אזוריות שער הנגב, שדות נגב, אשכול, מרחבים, בני שמעון וחוף אשקלון, המונות ביחד כ-300,000 תושבים.

הכנס הסתיים בשולחנות עגולים שהתמודדו עם מציאת פתרונות עבור התושבים סביב חמישה אזורי הזדמנות שזוהו במחקר: כיצד ניתן להפוך עוגני תחבורה לאיכותיים יותר כולל קישוריות, מידע אמין, חניה ותחושת ביטחון ובטיחות; כיצד נוכל לקצר את מסלולי הנסיעה של קווי האוטובוס הבין עירוניים מבלי לפגוע באיכות הניידות של התושבים; כיצד נוכל לאפשר לתושבים להגיע לעוגן התחבורתי הקרוב ברכב דו גלגלי?; כיצד נוכל להפוך תחבורה שיתופית/טרמפים לכלי משלים נגיש אמין ובטוח, עבור ההתניידות? כיצד נוכל לייצר מענה ספונטני בזמן אמת לביקוש? במקום או בנוסף לתחבורה הציבורית המסורתית.

יו"ר אשכול נגב מערבי וראש עיריית שדרות, אלון דוידי: "השותפות עם קרן בלומברג, משרד הפנים ו'הזירה' יחד עם עבודת צוות החדשנות האשכולי חשפה אותנו לדרך חשיבה מעניינת ומלמדת. פתרונות מבוססי שירות לתושב, מסייעים לנו לדייק את המהנדסים והמתכננים ולנו להציב דרישות נכונות מול משרדי הממשלה, הכלים שאנו לומדים כאן נטמעים בכל הרשויות – זו החדשנות האמיתית".

מנכ"ל אשכול נגב מערבי, אורי פינטו: "מדובר בתהליך חשוב ומרתק, תחבורה הוא נושא אזורי קלאסי שצריך להיות מטופל מתוך תפיסה ועבודה אזורית, זו הסיבה שבחרנו בו כאתגר בעבודה של צוות החדשנות של האשכול. בכנס הצגנו תוצרים של מחקר עומק שבמרכזו עמדו התושבים שהם הלקוחות או המוטבים העיקריים שאליהם מכוון המהלך".

מנהל צוות החדשנות, אדי עזרן, אמר: "הבנת הבעיה הייתה עיקר המשימה שלנו, היום אנו מבינים טוב יותר את בעיית הניידות והקישוריות מהיבטים רבים, זו המשמעות של עבודת החקר, עתה נוכל להיות יעילים יותר בהגדרת הפתרונות ובתקצוב הולם לתוכניות – כשהמטרה היא תמיד שיפור השירות לתושב, מחר בבוקר נצא עם אנרגיות חדשות לבנות תוכניות המבוססות על הרעיונות שעלו בכנס, תודה לכל השותפים".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *